Nama Melambangkan Apa

8:37 PM

Hai hai haiiii..hari ini ak nak sentuh pula mengenai kepelbagaian nama kenderaan yang sudah lama wujud di negara yang bertuah ini huuuuu...kalau kita fikir-fikirkan renung-renungkan mungkin kita tak perasan hampir kesemua nama kenderaan milik Proton mempunyai satu persamaan..dan persamaan itu mari kita tilik menilik sekejap...ak nak senaraikan nama-nama kereta yang telah dikeluarkan di pasaran...

Saga
Iswara
Tiara
Juara
Satria
Waja
Wira
Perdana
Exora
Savvy
Persona
Gen2
Inspira
Preve'

Hahhh ini semua yang dapat ak senaraikan dan kalau ada yang tertinggal sila utarakan di sini..cuba korang perhatikan apa persamaan yang ak katakan tadi..tak lain tak bukan daripada sebutan bunyinya iaitu konsonan di setiap nama berakhir dengan huruf "A"..11 buah kereta berkongsi satu bunyi dan lagi 3 buah ak tak tau kenapa lain bebenor bunyinya huhuhuhuuu..tapi yang ak perhatikan mostly nama-namanya bunyi macam gagah perkasa gitu (n_n)

Pernah juga ak tertanya-tanya kenapa mengapa bagaimana diorang bagi nama dekat kereta-kereta ni sebelum proses pembuatan dan pengeluaran dijalankan...dan itu semua kita kenalah tanya kepada tuan empunya aka pengasas Proton itu sendiri teheehheee..sama juga la dengan company Perodua bila mana hampir kesemua kereta yang terhasil namanya mesti ke arah binatang..contohnya Kancil, Rusa, Kenari dan Kelisa...nama Kembara pula ak tak tau kenapa dan mungkin sebab kita ni suka mengembara la kot huhuhu...tapi lama-lama bila sekarang kita dah ke era moden sikit so bertukar la menjadi Viva, Myvi, Nautica dan Alza...

Sekian saja celoteh di celah gigi ak cik sikulipat mengenai pandangan kereta keluaran negara kita Malaysia..mungkin kalau pengasas Proton dapat tahu kekeliruan ak ni sila jawab dengan jayanya ya..bukan apa ak saja nak isi ilmu sikit-sikit walaupun takla penting sangat pun hahahhaaa

seriously ak panggil ni kereta mayat hahaha

You Might Also Like

0 bUdak gEtah

Popular Posts

::kEkAnAk rEbiNa::

Flickr Images